Zdraví

Z průzkumu, který si nechala vypracovat společnost Nextbase  vyplývá, že mikrospánek za volantem zažil každý  osmý český řidič

Praha  25. května 2022

Pokročilými asistenčními systémy, které mohou při selhání řidiče pomoci předejít nehodě, je vybavena jen necelá pětina aut na českých silnicích.

Z průzkumu, který si nechala vypracovat společnost Nextbase, přední světový výrobce palubních kamer, vyplývá, že mikrospánek za volantem někdy zažilo 12 % českých řidičů – výrazně častěji muži (17 %) než ženy (6 %), bez zásadních rozdílů ve věku řidičů. Řidiči, kteří se vydávají na cestu neodpočinutí, nebo jedou mnoho hodin bez přestávek, jsou přitom nebezpeční nejen sami sobě a posádce svého vozu, ale také ostatním účastníkům silničního provozu.

Unavených řidičů se obává 5 % respondentů průzkumu společnosti Nextbase – a je jasné proč. Při rychlosti 90 km/h ujede auto za sekundu 25 metrů, takže zavřít oči na 5 sekund znamená ujet vzdálenost delší, než je fotbalové hřiště. A při dálničních 130 km/h je to už přes 36 metrů za každou sekundu – během které se může stát cokoli. Po dvou letech pandemických omezení můžeme v nadcházející letní sezóně očekávat výrazně vyšší provoz na silnicích, navíc Češi vyrazí na letní dovolené, což představuje mnoho hodin strávených za volantem. S tím se zvyšuje riziko nárůstu počtu nehod způsobených únavou, mikrospánkem nebo fyzickou indispozicí řidiče. Menší provoz na silnicích v uplynulých dvou letech se podle statistik Policie ČR projevil i ve snížení nehod z uvedených příčin – z 1 105 v roce 2019 na 879, resp. 861 v letech 2020 a 2021.

Zdokumentovat chování ostatních řidičů na silnici je možné prostřednictvím palubní kamery, jejíž záznam může být velmi důležitým důkazem v případě nehody. Aby byl ale záznam z kamery použitelný, musí být dostatečně kvalitní. Proto je důležité pořídit si autokameru s co nejvyšším rozlišením (některé modely podporují až rozlišení 4K), opatřenou citlivým snímačem, který produkuje kvalitní obraz za všech okolností – tedy i ve tmě a ve světle reflektorů protijedoucích vozů. „Vyspělé algoritmy na zpracování obrazu si poradí i s extrémními podmínkami, jako jsou mlha nebo silný déšť, a senzor zrychlení při detekci nárazu uzamkne aktuální záznam proti jeho nechtěnému smazání. A když dojde na nejhorší, dokážou některé palubní kamery prostřednictvím své SOS funkce přivolat pomoc,“ dodává Laszlo Szalontai, obchodní ředitel společnosti Nextbase pro Střední a Východní Evropu.

Průzkum společnosti Nextbase rovněž ukázal, že dva ze tří řidičů (62 %) by se na svých cestách cítili bezpečněji, pokud by měli ve svém voze palubní kameru. Vlastnictví autokamery ale samozřejmě řidiče před mikrospánkem nebo nepozorností neochrání, ale až o třetinu snižuje sklon k nebezpečné a bezohledné jízdě. Při řízení auta na dlouhé vzdálenosti ale může od nebezpečné únavy pomoci několik jednoduchých triků:

  • Před náročnou cestou se důkladně vyspěte, a pokud je to možné, cestujte raději přes den než v noci – zejména pokud na řízení v noci nejste zvyklí.
  • Každé dvě hodiny si dejte alespoň 15minutovou přestávku, kdy se projdete a napijete vody.
  • Pozor na energetické nápoje a kávu – jejich účinek zpravidla netrvá ani hodinu a jakmile energie dodaná formou cukru nebo kofeinu vyprchá, rychle nastupuje únava.

Únavu za volantem se nevyplatí podceňovat. Její prvotní příznaky jsou pálení očí a zívání, stejně jako pocit chladu a později i rozmazané vidění a nutkání k častějšímu mrkání. Bohužel, prvotní příznaky hrozícího mikrospánku mnoho řidičů ignoruje.

Maria Romanczinová

Společnost Nextbase vstoupila na trh palubních kamer v roce 2012 a během několika let se stala jednou z předních světových značek v tomto segmentu. Její produkty již získaly řadu ocenění i pozitivních recenzí, včetně ceny Best Dash Cam 2019, kterou modelu 522GW udělil přední magazín T3 za kombinaci inovativních funkcí a technologií zachraňujících lidské životy.

Podle údajů získaných nezávislými maloobchodními analytiky GfK je Nextbase největším evropským výrobcem palubních kamer, který drží více než 60% podíl na evropském trhu. V domovské Velké Británii je tento podíl dokonce 79,8 %, což je 20krát více než druhá největší značka.

Sdílejte ...