Ekonomika

Limit pro volání policie po nehodě se mění. Co to znamená pro odškodnění?

Praha 31. března 2025

Pokud škoda po nehodě nepřesáhne 200 tisíc korun, není třeba volat policii. Limit se tedy oproti původním 100 tisícům zdvojnásobil. Vždy ale platí, že je třeba kontaktovat záchranné složky, když se vyskytne sebemenší zranění či podezření na něj. Je nutné, aby měli řidiči vyplněný formulář nebo si alespoň vyměnili kontakt. Společnost Vindicia varuje, že se i vážné zdravotní potíže mohou projevit s časovým odstupem a neexistující dokumentace o nehodě může vážně zkomplikovat proces odškodnění.

Policie nemusí vyjíždět ke každé nehodě a původní limit nastavený na 100 tisíc korun se navíc nově zdvojnásobil. Pokud se dvě auta srazí v nízké rychlosti na parkovišti a výsledkem je jen promáčknutý blatník a pomačkaný plech, nemají řidiči povinnost volat na krizovou linku. Existuje zde řada výjimek, například srážka s firemním vozidlem. „Limit 200 tisíc korun se zdá být vysoký, nicméně dnešní automobily jsou vybaveny tak drahou elektronikou, že v některých případech pro dosažení takové škody stačí, když se poničí přední světla. V případě pochyb tedy vždy policii volejte, jako laik skutečnou výši škody určíte jen těžko,“ radí Tomáš Beck, odborník na odškodnění ze společnosti Vindicia.

Jednu z krizových linek je ale povinnost vytočit, jakmile se objeví jakékoliv následky na zdraví. Jde o klíčový faktor pro kompenzaci, která se vyplácí z povinného ručení viníka. Podle dat společnosti Vindicia se průměrné odškodnění vyšplhalo na 1 milion korun.

I vážný úraz se může projevit později

Proč by měla u nehody, kde se vyskytlo i jen podezření na úraz, asistovat policie? Odborníci o nehodě vyhotoví protokol a určí i viníka, z jehož pojištění se následky na zdraví odškodní. „Máme zkušenost, že celá řada úrazů není v první chvíli patrná a projeví se až po čase, kdy opadne prvotní šok. V rámci desítek minut až hodin lidé zjistí, že mají otřes mozku či vnitřní zranění. A některé problémy se dokonce objeví třeba i týdny po bouračce, takže si je člověk v první chvíli s nehodou ani nemusí spojit. Typicky se jedná o bolesti hlavy a krku, poškození ale mohou časem trpět i psychickými problémy. To vše se odškodňuje, ovšem je třeba mít pro doložení nároku právě základní dokumenty od policie,“ říká Beck.

Doporučuje, aby lidé volali policii k nehodě pokaždé, kdy dojde k sebemenšímu zranění, a to i k nekrvácivému. Stačí třeba cítit jen napětí ve vazech na krku. „Pokud pořád váháte, zda je čas kontaktovat záchranné složky, může pomoci jednoduché pravidlo. Stoprocentně volejte, jestliže se při nehodě nějaká část vašeho těla dotkne interiéru auta. Ať už se uhodíte hlavou o palubní desku nebo se vám do těla více zaříznou pásy, určitě je nutné vytočit linku 112, a to i kdyby se vám zdálo, že jsou na samotném autě jen oděrky,“ zdůrazňuje Beck.

Když situaci podceníte, odškodnění se radikálně komplikuje

Dopravní nehoda je krizová situace, účastníci bývají zranění a v šoku. I proto je důležité předem znát správný postup. Nejhorší je situaci podcenit. „Představme si modelový příklad: srazí se dvě auta se starším datem výroby. Řidiči se shodnou, že není třeba nic řešit oficiálně, protože se plechy jednoduše vyklepou v garáži. Jenže pár hodin poté se jednomu ze spolujezdců udělá fyzicky zle a zjistí se, že mu prudké brždění způsobilo vnitřní zranění, které si vyžádá operaci a hospitalizaci. V takovém případě má samozřejmě nárok na odškodnění. Jenže jak ho řešit, pokud na sebe řidiči nemají kontakt, není záznam o nehodě, neexistují svědci? Celá záležitost se velmi komplikuje a stává se detektivní prací, kdy po druhém šoférovi pátrá policie. Koneckonců, jakmile je u nehody přítomno vážné zranění, jedná se o trestný čin,“ popisuje Tomáš Beck.

Jestliže se nehoda stane na dálnici či ve městě, policisté při hledání šoféra většinou uspějí, u okresek je naopak šance výrazně menší. V případě nezdaru může to být pro poškozeného získávání kompenzace náročnější. Skvělou prevencí jsou v tomto případě kamery v autě, které pomohou průběh nehody objasnit a na záznamu bývá vidět SPZ druhého auta.

Nikdy neodjíždějte bez formuláře či kontaktu

Jestliže se ale nehoda ze všech pohledů jeví jako pouhé ťuknutí bez následků na zdraví, vystačí si účastníci s klasickým formulářem, který by měli mít povinně ve voze. Samozřejmě se může stát, že shodou náhod formulář nemá ani jeden z řidičů. V takovém případě Vindicia radí jakoukoliv možnost, jak si zajistit kontakt: zdokumentování celého místa nehody mobilním telefonem, vzájemné ofocení občanky obou řidičů, výměnu telefonních čísel, zapsání SPZ zúčastněných vozidel. Klíčový je ale právě formulář.

O společnosti Vindicia

Vindicia pomáhá poškozeným získat adekvátní odškodnění, a to především v případech úrazů, které vznikly jako následek dopravních nehod, pracovních úrazů na pracovišti, úrazů ve školách nebo sportovištích, či kvůli nedostatečné lékařské péči. Firma spolupracuje s týmem právníků a soudních znalců v oboru nemateriální újmy na zdraví, kteří vyhotoví znalecké posudky. Klienti neplatí žádné vstupní náklady, služby Vindicie jsou tak dostupné všem. Společnosti klient zaplatí určitý podíl z částky až v případě, že pro něj společnost odškodnění úspěšně vymůže.

Sdílejte ...

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *